Onze consultant Peter de Wild houdt zich bezig met LEAN implementatie processen in werkplaatsen.
Benieuwd hoe hij dit doet? Lees en kijk mee met een 5S dag!
5S
Vandaag is het 5S dag! De dag(en) dat ik met de werkplaats teams het onderwerp “5S” behandel zijn altijd erg leuk en geven de deelnemers en mij veel energie. In de ochtend start ik met het uitleggen wat 5S inhoudt. Het is een werkwijze (en eigenlijk ook een denkwijze) waarbij men ervoor zorgt dat de werkplek opgeruimd en georganiseerd is. Vaak kom ik tegen dat men vooraf denkt dat 5S een schoonmaakactie is. Dat is slechts ten dele waar. Met 5S zorg je ervoor dat alles dat nodig is op afgesproken vast plekken te vinden is. Bovendien is alles schoon en werkt het. Als er volgens 5S gewerkt wordt dan bespaart dat veel tijd die anders besteed zou worden aan zoeken naar bijvoorbeeld gereedschap. Dat werkt absoluut erg prettig; 5S leidt tot overzicht en vermijdt traditionele onrust die vaak in werkplaatsen aanwezig is.
In het autobedrijf
5S kan in autobedrijven op alle gebieden worden toegepast. Niet alleen op de algemene ruimtes waar bijvoorbeeld equipment en speciaal gereedschap wordt bewaard. Het is ook toepasbaar op de inrichting van de werkplek, het onderdelenmagazijn, de balies waar klanten worden ontvangen en op de personeelskantine.
Aan de hand van foto’s van eerdere projecten laat ik de deelnemers zien welke uitgangssituatie ik vaak tegenkom over dit onderwerp. Vaak leidt dit tot gegniffel omdat men van mening is dat het er bij die andere bedrijven wel erg rommelig en soms ook smerig uitziet.
De theorie
Vervolgens leg ik uit welke stappen we gaan nemen om 5S toe te gaan passen. De term 5S staat voor Scheiden, Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren en Standhouden:
Scheiden: Bepaal met elkaar welk gereedschap of apparatuur etc. niet meer gebruikt wordt. Er wordt nogal eens op basis van sentiment heel veel bewaard in een werkplaats. Wees heel kritisch en verwijder alles dat niet meer nodig is. Als je ergens over twijfelt voorzie het onderwerp dat van een label. Als er na een jaar alsnog geen gebruik van gemaakt is, verwijder het dan alsnog.
Schikken: Als het team in de vorige stap bepaald heeft wat er echt nodig is, dan is de volgende stap om met elkaar te bespreken op welke plek alles komt te staan. Het uitgangspunt hierbij is dat afhankelijk van de gebruiksfrequentie het dichtbij tot verder weg van de werkplekken geplaatst wordt.
Schoonmaken: Als alles op de juiste plek staat, dan gaan we ervoor zorgen dat het schoongemaakt wordt.
Standaardiseren: Als de eerste 3 stappen zijn gezet dan is het belangrijk om de manier waarop alles is ingericht vast te leggen. Dit kan eenvoudig aan de hand van foto’s en bijvoorbeeld belijning op de vloer.
Standhouden: De voorgaande stappen zijn snel vergeten als we er niet voor zorgen dat iedereen dagelijks opvolging geeft aan 5S. Dit kan met behulp van eenvoudige middelen zoals dagelijks overleg of een memo bord waarop afwijkingen worden genoteerd en opgevolgd.
De praktijk
Na bovenstaande theorie volgt het interessantste deel van de 5S dag: de praktijk!
We lopen met het team door de werkplaats en ik vraag om de werkplaats nu door een 5S bril te bekijken. Dan blijkt altijd dat er flink wat werk te verrichten is. In veel werkplaatsen zie ik dat er veel materialen op niet logische plekken staan. Equipment is niet altijd makkelijk voor het grijpen, omdat het ingebouwd staat met ander equipment. Ook zie ik veel apparatuur erg vies of stoffig is, of zelfs defect.
Meestal is zo’n 5S rondje heel inspirerend voor het team en gaat men direct met elkaar aan de slag voor de 1e S: het scheiden. Het valt mij vaak op dat men het er eigenlijk snel over eens is wat er verwijderd kan worden. De motivatie om een fraaie georganiseerde werkplek te maken is dermate hoog, dat het sentiment snel wordt verdrongen.
Standhouden
Afhankelijk van de uitgangssituatie dient er voldoende tijd gereserveerd te worden om het hele 5S proces te doorlopen. Om het “standhouden” concreet te maken wordt de totale werkplaats in “5S gebieden” onderverdeeld. Ieder 5S gebied heeft een verantwoordelijke. Dat is een collega die in de gaten wat de voortgang is. Nadat 5S in ingevoerd houdt deze collega ook dagelijks een vinger aan de pols en meldt hij eventuele afwijkingen waar actie op nodig is. Op deze manier kan het werken volgens 5S standhouden. Maar het vraagt doorzettingsvermogen en daadkracht!
Uiteindelijk ontstaat er een werkplek waar men prettig werkt. Dit is niet alleen in het belang van de productiviteit, maar ook van de veiligheid en natuurlijk de klant!
Onze consultant Peter de Wild houdt zich bezig met LEAN implementatie processen in werkplaatsen. Peter werkt momenteel exclusief voor de National Sales Company van een premium autofabrikant die wereldwijd een transformatie doorvoert van het Customer Service Process van de retail partners. Dit proces is gebaseerd op LEAN managent waar 5S een belangrijk onderdeel van is. Binnen CORBO houden meerdere consultants zich bezig met training en advies op het gebied van Lean management. Wil je meer weten of heb je vragen, neem dan contact met ons op!